Tuflok coating reduceert de kans op losdraaien door trilling

Gepubliceerd op / Groneman B.V.

Een belangrijke eigenschap van verbindingselementen, zoals bijvoorbeeld schroeven, is de betrouwbaarheid. Het is onwenselijk dat verbindingselementen door trilling langzaamaan losdraaien. Toch komt dit in de praktijk vaak voor. Om de verbinding extra betrouwbaarheid te geven in de vorm van borging of afdichting zijn verbindingselementen voorzien van een Tuflok coating één van de populairste oplossingen. In dit artikel bespreken we de werking van Tuflok verbindingselementen en bespreken we de eigenschappen.

tuflokTuflok coating met hoogelastisch nylon

De mechanische verbindingselementen van Kerb Konus worden internationaal ingezet in een breed scala aan industrieën. De verbindingselementen voorzien van Tuflok, ook wel ‘de blauwe vlek’ genoemd, is één van Kerb Konus’ bekende producten. De zogenoemde blauwe vlek bestaat uit een hoogelastische blauwe nylon laag die voor extra klemming zorgt. Hierdoor vindt bij dynamische belasting geen trilling plaats en kan de verbinding niet losdraaien. Naast de betrouwbaarheid die Tuflok garandeert, droogt de coating niet uit en kan deze meerdere keren hergebruikt worden. Daarnaast is ‘de blauwe vlek’ bestand tegen olie, benzine, alcohol en een grote hoeveelheid verdunners.

Tuflok is temperatuurbestendig van –56°C tot +150°C en is niet onderhevig aan bederf. Geschikt voor de productie van inbouwklare, zelfborgende en afdichtende schroeven en schroefdraaddelen van M 0,8 tot M 68, lengte tot 220 mm.

Geschikt materiaal voor ‘de blauwe vlek’

De Tuflok blijkt o.a. in de machinebouw, instrument- en apparatenbouw, bij hydraulische installaties, in de elektro- en fijnmechanisatie industrie en de optiek succesvol te zijn. Daarnaast zijn de Tuflok verbindingselementen van Kerb Kobus ook geschikt voor de voedingsmiddelenindustrie. Het hoogelastische nylon kan aangebracht worden op materialen zoals aluminium, roestvaststaal en me. Ook op draaddelen kan Tuflok aangebracht worden. Hierbij kan ‘de blauwe vlek’ zowel aam het binnen- als buitendraad gehecht worden, plaatselijk of rondom het gehele draadstuk.

Eigenschappen:
– Normale coating: bekledingshoek in het kerngebied 060840 ≈ 90°
– Randzone (spuitovergang) tot ≈ 180°
– Bekledingslengte B1 ≈ 4 tot 6 draadslagen
– Ongeveer 2 tot 3 draadslagen blijven ongecoat voor een perfecte schroefverbinding (B2)

Groneman B.V.

Groneman B.V.

Amarilstraat 11
7554 TV Hengelo
Nederland